سفارش تبلیغ
صبا

نبض شاه تور
شاه تور،شاهتور، نبض شاه تور، جامعه، اسلام،قدر، فوتبال،شرق اصفهان، عکس،ورزش،آرایش،آشپزی،دختر،پسر،عشق،عاشقی،دخترونه،پسرونه،خنده ،جک،سلامتی،روانشناسی،جعفری،فرهاد، آپلودعکس،فتوا،آخوند،عرفان،اسلام،شیطان، جن،همسرداری،مسائل جنسی،سکس مفید،چیستان،زندگی نامه ی ائمه،قرن،ادبیات،سینما،هنرپیشه،اخبار،ترفند،اعتیاد،مطالب جالب،خاطرات،مقام رهبری،شهیدان شاه تور

تا به حال به بزرگی خداوند فکر کرده اید ؟ با خواندن و دقت در تصاویر بسیار زیبا و شگفت آور این مطلب و اطلاعاتی که بنده در اختیار شما قرار خواهم داد شاید تازه ذره ای از بزرگی خداوند را حس کنید !! به شما توصیه می کنم که از کنار این مطلب به سادگی نگذرید . وگر نه شاید عمر خود را در جهل نسبت به قدرت و بزرگی خداوند بگذرانید.

 

سالهاست که در مورد نجوم مطالعه می کنم. و بارها وبارها با دوستانم در مورد عظمت جهان هستی به گفتگو نشسته ام.سالهاست که بعد از نماز سر در جیب مراقبت فرو برده به اعماق آسمانها سفر کرده ام و هنگام بازگشت از تکبر و عجب و نافرمانی و ناسپاسگزاریم در مقابل پروردگارم خجالت کشیده ام.

 

حال می خواهم این احساس را نیز با شما به اشتراک بگذارم....احساس زیبای بنده بودن.......بنده بودن

 

 

 

برای شرح این مطلب از انسان شروع کرده و به اعماق کیهان سفر میکنیم

ادامه مطلب...


نوشته شده در تاریخ شنبه 90/7/2 توسط فرهاد به یاد«حسام»

پرسش


تا به حال مواجه شده‌اید که کودکان و یا برخی از افراد می‌گویند: فلان چیز چون دیده نمی‌شود پس نیست! به نظر شما این موضوع صحیح است؟ اهمیت این مطلب در کجا می‌تواند خود را نشان دهد؟ در این نوشتار می‌کوشیم به این سؤالات پاسخی مناسب بدهیم!

ادامه مطلب...


نوشته شده در تاریخ جمعه 90/5/28 توسط فرهاد به یاد«حسام»

 

عدل خداوند نزد امامیه یکی از پایه های دین شمرده شده است، در خصوص عدالت پروردگار مسائل گوناگونی قابل طرح است از جمله می توان به عدم تنافی میان عدل خدا و توبه پذیری حضرتش اشاره نمود؛ در نوشتار حاضر، استاد مهدی امینیان، کوشیده است تا بدین شبهه پاسخ دهد که آیا عدل خدا نافی توبه پذیری اوست یا خیر؟

ادامه مطلب...


نوشته شده در تاریخ جمعه 90/5/28 توسط فرهاد به یاد«حسام»

«خداوند ان شاء الله شماها را توفیق دهد که با سلامت و سعادت، وارد به ضیافت الله بشوید و از این مائدههى آسمانى که قرآن وعده داده مستفیض بشوید و با یک روح سالمى ، وارد بشویم و «لیلة القدر» را دریابیم.» امام خمینى (قدس سره)

ادامه مطلب...


نوشته شده در تاریخ جمعه 90/5/28 توسط فرهاد به یاد«حسام»

پرسش : شاخصه های عرفان اسلامی کدامند ؟ پرسش: 1. خدای محوری عرفان اصیل اسلامی ، عرفانی “ خدامحور“ است؛ عرفان های بدون خدا و سلوک منهای حق سبحانه،گرفتاری نفسانی وابلیسی می آوردو“انسان در تاریکی قرار می گیرد واز روی توهم ” خود را در” روشنایی “ می بینید! باید هوشیار بود که ایما ن به خدا، داری دو رکن است: -باور قلبی پایدار -عمل مؤمنانه پس عرفان،باید سکولار و منهای خدا باشد که ”سرابی“ بیش نیست. 2. ولایت گرایی سالک الی الله در عرفان اصیل اسلامی، ”اهل ولایت ” است؛ یعنی معرفت و محبت به انسان کامل معصوم و تعبد والتزام عملی به سنت و سیره و اولیای دین را نصب العین خویش قرار می دهد؛ زیرا انسان کامل، همان ”صراط مستقیم ” است که قرآن کریم فرمود: ” إنًّکَ لَمِنَ المُرسَلِنَ عَلی صِراطٍ مُستَقِیمَ“ امام صادق علیه السلم در تفسیر“ا هدِنَاصِراطٍ مُستًقِیمَ ” ، فرمود:“واللهًّ نحن الصَّراطَ المُستَقِیمَ“. امام سجاد علیه السلام نیز فرمود: ”نَحنُ ابوابُ اللهَّ و نَحنُ الصِّراطَ المُستَقیم“. سلوک،“صراط مستقیم“ می طلبد و انسان های کمل و مکمل، مصادیق عینی و حقیقی صراط مستقیم هستند و سلوک منهای ولایت آنان معنا ندارد و نتیجه بخش نیست؛ چنان که در تفسیر آیه“ ثُمَّ اهتدی ” از امام زین العابدین، امام محمد باقر و امام صادق علیهم السلام چنین آمده است:“ثم اهتدی، الی ولایتنا اهلَ البیت، فَوَاللهَّ اَو ان رجُلا عَبَدَ اللهَّ عُمراً، ما بین الرٌکن والمقام، ثم وَلَم یجئی بِولایَتِنا لَاَکبهُ اللهَّ بی النار علی وجهِهَ“. به ولایت ما اهل بیت هدایت شد. پس قسم به خدا اگر کسی یک عمر خدا عمر خدا را بین رکن و مقام هدایت کند آنگاه بمیرد و با ولایت ما در قیامت محورش نشود. خداوند اورا با صورت در آتش می افکند. 3. نیاز به استاد به تعبیر استاد مطهری، سالک بدای رسیدن به ”توحید“، باید مراحل و منازل را طی کند ودر طی مراحل و مقامات که با ورادات قلبی همراه است، محتاج انسان کامل است که او را مراقبت نماید و ازراه و رسم منزل ها ، آگاهش کند. در ”عرفان عملی“، پس از طرح ضرورت استاد سلوکی ، از شرایط مرید و مراد وشاگرد و استاد گفته اند؛ مثلا در شرایط استاد چنین گفته اند: 1- جامع باشد. 2- به مقام فنا رسیده باشد. 3- صاحب نظر ودارای ولایت باطنی باشد. 4- اسلام شناس کامل باشد. باتوجه به نکات یاد شده است که بزرگان فرموده اند: <<اگر انسانی عمری را در پیدا کردن استاد کامل صرف کند، جا دارد“. همچنین فرمودند: ”کسی که به استاد رسید، نصف راه را طی کرده است“.




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 89/12/17 توسط فرهاد به یاد«حسام»

 3.

5. شریعت گرایی

شریعت در اینجا به معنای مجموعه باید ونبایدها یا احکام فقهی اسلام است که در وجوب، حرمت، اباحه، استحبا ب و کراهت، ظهور یافته اند؛ چنان که گفته اند: ”شرع از ماده شَرَعَ (بر وزن زرع) و در اصل، به معنای ” راه روشن“ می گویند؛ سپس این کلمه در مورد ادیان الهی و شرایع آسمانی به کار رفته است.

عرفان منهای شریعت، نه ممکن و نه سودمند است ؛ ”سقوط تکلیف“ نه تنها در هیچ مرتبه ای از مراتب و هیچ منزلی از منازل معنوی، اعتبار ندارد بلکه تکلیف، بیشتر و وظایف ، دشوارتر می شود به اعتبار علامه طباطبایی، ”افراد هرچه به خداوند تقرب بیشتری داسته باشند، تکالیف سنگین تری است که حسنات الابرار، سیئات المقربین“.

عرفان منهای شریعت، عرفان منهای عرفان است وضلالت وفساد ونهایتش نیز ندامت و پشیمانی است. علی علیه السلام فرمود: << که راه های دین یک راه است، هموار ومستقیم، هر که قدم در آن نهد به مقصد رسد و غنیمت برد و هر که به دان راه نرود گمراه شود.>>

علامه طباطبایی در این باره فرموده اند:این که از بعضی شنیده شده است که می گویند سا لک پس از وصول به مقامات عالیه و وصول به فیوضات ربانیه، تکلیف از او ساقط می گردد،سخنی است کذ ب و افترایی است بس عظیم؛ زیرا رسول(ص) با این که اشرف موجودات و اکمل خلایق بودند،بااین حال تا آخرین درجات حیات تابع و ملازم احکام الهیه بودند. بنابراین سقوط تکلیف به این معنی دروغ بهتان است.

لازم به ذکر است اگر قرار باشد راه رسیدن به خداوند جدای از احکام باشد درآ« صورت فلسفه احکام و حکمت اوامر شارع بی جواب خواهد بود.

استاد جوادی آملی می فرمایند: << البته اگر عارفان در سیر وسلوک ،تابع شریعت و ولایت اهل بیت علیهم السلام باشند و راه صحیح را طی کنند. گوشه ای از علم شهودی انبیاء و اولیا به آنها می رسد.>>

5. عقل گرایی و خردوزی

عرفان اسلامی برای عقل وخرد، اصالت و اهمیّت قائل است وبرهان و عرفان را مانعه الجمع ندانسته است و به بهانه“شهود“ ،از“ فهم“ و به بهانه عرفان ،از برهان واستدلال ، گریزان نیست.

استاد مطهری می گوید :<< در اسلام، اصالت با عقل و معرفت عقلی است که به واسطه آن و با چنین کلیدی، انسان به دامان معرفت شهودی و معارف قلبی وارد می شود>>.

   در معرفت شناسی جامع قرآنی و حدیثی، جایگاه هر کدام از ”عقل ودل“ و برهان و عرفان، معلوم و حضور یکی، عامل غیبت دیگری نیست. استاد مطهری می گوید: << از کانون دل، حرارت و حرکت بر می خیزد و از کانون عقل، هدایت و روشناسی... >>.

6. ریاضت معقول، مشروع و معتدل

در عرفان عملی انسان، ”ریاضت“ ، نقش مهم سرنوشت سازی دارد؛ تا درون انسان، نورانی و پاک گردد و ”ریاضت“ در مراتب و مراحل سلوکی، بار معنایی و معرفتی خاصی دارد.

”ریلضت سلوکی“، حداقل باید سه ویژگی کلی داشته باشد که عبارتند از:

الف) عقلانی بودن.ب)شرعی بودن.ج)معتدل بودن

7.عرفان عبودیت محور

عرفان اسلامی در بعد علمی و عینی ، عرفانی است که از رهگذر بندگی و عبودیت شکل می گیرد وسیر سلوک، برای رسیدن به شکف، کرامت، پیدا کردن موقعیت اجتماعی و مرید پروری نیست؛ بلکه تنها و تنها برای بندگی خدا خواهد بود.

از دیدگاه عرفان اسلامی، بندگی خدا، در همه ساحت های زندگی دیده می شود؛ یعنی خوردن ، آشامیدن ، مهرورزی، به زن وفرزند و تأمین معیشیت و نفقه آنها، تحصیل علم و تولید اندیسه، سیاست ورزی و عدالت گستری و...، همه مشمول حکم عبادت می باشند.

8. عرفان سیاسی

عرفان عملی اسلام، نه تنها با سیاست در تضاد نیست، بلکه سیاست در دل عرفانی قرآنی و ولایی نهفته و عرفان به سیاست نیز جهت خدایی و الهی می دهد و رهبری جامعه، در حقیقت سامان دهی امّت، در راستای اهداف الهی است. استاد شهید مطهری می گوید: << خدمت به خلق در عرفان هست وباید هم باشد؛ ولی خدمت به خلق ، نهایت راه نیست. خدمت به خلق، مقدمه ای از مقدمات عرفان است >>.

 




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 89/12/17 توسط فرهاد به یاد«حسام»

2. 

9. ذکر ویاد خدا

ذکر، نقطه آغازیان سلوک و حرکت عرفانی است و در همه مراحل و مقامات نیز حضور جدی و سرنوشت سازی دارد.

ذکر دارای اقسامی است که عبارتند از: ذکر قلبی و ذکر عملی.

ذکر عملی مهم تر است؛ زیرا دوری از گناه و لغزش و روی آوردن به تعبد و تدین و عمل مبتنی بر شریعت است و ذکر، حالتی نفسانی و کیفتی درونی است که معارف را از گزند خطا و لغزش ودل را از فراموشی خدا   باز می دارد و ذکر خدا، زمان و مکان نمی شناسد و حد خاصی ندارد. در قرآن آمده است :

1- ای کسانی که ایمان آورده اید یاد کنید خدا را یاد کردنی فراوان.

2- آنان که یاد خدا می کنند در حال ایستادن و نشستن وبر پهلوهای خویش.

3-یاد کن پروردگار خویش را در درون خود به زاری و ترس

10. عشق ومحبت

امام علی علیه السلام می فرماید: ”خدایا! از تو خواهانم که فلبم را از محبت خودت لبریز گردانی ”.

قرآن مجیر، هندسه محبت خدا را چنین ترسیم می کند: ” اگر{به راستی} خدارا دوست می دارید، مرا پیروی کنید؛ خدا شما را دوست دارد می دارد“ وپس از آن ، دوستی عترت طاهره پیامبر اکرم، معیاراساسی است؛ قُل لا أَسوَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِللاَّ المَوَدَّه فِی القُربی“.

ناگفته نماند که عشق، تعریف نابردار و تفسیر ناشدنی است؛ زیرا از جنس چشیدنی هاست و نه شنیدنی ها که با فنای عاشق در معشوق ، درک کردنی و شناخته شدنی است؛ ” الَّذِینَ آمَنُوا أَسَدُّ حُبًّا لِلهًِ.

کسانی که ایمان آوردند در دوستی خدا سخت ترند.

نتیجه

عرفان اسلامی ، عرفان توحید و ولایت است؛ عرفانی است که در آن بار امانت الهی ، یعنی ولایت مطلقه الهیه را انسان عارف درمند، به دوش می کشد و در فرجام کار نیز ازاین نعیم الهی، پرسش می شود؛ «ثُمَِ لَتُسئَلُنَّ یَومَئذٍ عَنِ النَّعِیمِ».

مراقبت و محاسبه نفس ،در یک ریاضت مبتنی بر شریعت محمدی است که انسان عاشق کمال و وصال را به توحید ناب و لقای رب می رساند که مبنای آن ، ایمان و عمل صالح می باشد.

نیایش ،آرامش ، گشایش

 خداوندا ! همانا ابلیس بنده ای از بندگان توست؛ مرا از جایی می بیند که من او را نمی بینم. و تو نیز او را از جایی مشاهده می کنی که او نمی بیند و تو بر تمام امورش قوی تری و نیرومند تری و او بر چیزی از کار تو توان ندارد.

خداوندا !پس من بر او از خ.دت کمک می جویم. ای پروردگار من!

توانی برای من نسبت به او نیست وبر دشمنی با او هیچ نیرو وقدرتی برایم جز تو وجود ندارد.

ای پروردگار من! خدایا! اگه سوء قصدی به من می کند تو نیز او را قصد نما ، واگر به فریب من می پردازد تو او را فریب ده و شر او را از من بدطرف کن و نقشه اورا در هلاکت خودش بیفکن ، ومرا ای مهربان ترین مهربانان به رحمت خودت کفایت نما، که درود خداوند بر پیامبر و خاندان پاکش باد“.

خوب دوستان امیدوارم مطالب به دردتون خورده باشه ! نظر یادتون نره.

نویسنده : امیر حسام  

 




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 89/12/17 توسط فرهاد به یاد«حسام»


1.عرفان ناب

       پرسش: عرفان درلغت و اصطلاح به چه معناست؟

پاسخ: واژه عرفان و معرفت از نظر لغوی به معنای <<شناختن>> می باشد اما در اصطلاح متفاوتند. (معرفت)هرنوع شتاختی را شامل می شود؛ اما(عرفان) شناخت ویژه ای است که از راه شهود درونی و دریافت باطنی حاصل می شود. البته شناخت های شهودی فراوانند، اما همگی عرفان نیستند. عرفان عبارت است از<<شناخت شهودی و باطنی خدای متعال، اسماء،صفات و افعال او>>.

شناخت عرفانی با شناخت عقلی متفاوت است. شناخت عرفانی از سنخ مفاهیم و الفاظ و صورت های ذهنی نیست بلکه از سنخ یافتن و دریافتن است. علم حضوری و شهود باطنی در قالب الفاظ و مفاهیم ذهنی را عرفان نظری می گویند.   عرفان نظری، علمی میان رشته ای است که با فلسفه و کلام قرآن وحدیث در ارتباط است. همان طور که عرفان عملی نیز با فقه و اخلاق در ارتباط می باشد.

      پرسش: ویژگی های کلی عرفان اسلامی را نام ببرید:

پاسخ: عبودیّت و بندگی ف ذکر و یاد خداوند، اعتصام به قرآن و عترت علیهم السلام ، شریعیت گرایی، دوری از ریا ودعوت به خود ، عزّت نفس، نوعدوستی،معاد باوری و...

     پرسش : آثار عرفان حقیقی چیست ؟

پاسخ: آثار و نتائج عرفان حقیقی و ناب اسلام عبارتند از:

1- انس به خدای متعال

2- اطمینان قلب و آرامش دل

3- تسلیم و رضا،

4- عبادت و اطاعت

5- خدمت به بندگان

6- روحیه ی ایثار و جهاد

7- روحیه ی ظلم ستیزی و مبارزه با مستکبرین

8- عشق و محبت

9- معرفت توحیدی

10- خوف و خشیت الهی

11- دل نبستن به دنیا

12- خویشتن یابی و صیانت نفس

13- بصریت و روشن بینی و حضور در عرصه های مسئولیت و تعهد اجتماعی

14- رزق مادی ومعنوی

15- حیات طیبه

16- شهود ملکوت

17- گشایش راه معرفت به خدا از خدا

18- معرفت به پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم وائمه علیهم السلام

     پرسش : شاخصه های عرفان اسلامی کدامند ؟

پرسش: 1. خدای محوری

عرفان اصیل اسلامی ، عرفانی “ خدامحور“ است؛ عرفان های بدون خدا و سلوک منهای حق سبحانه،گرفتاری نفسانی وابلیسی می آوردو“انسان در تاریکی قرار می گیرد واز روی توهم ” خود را در” روشنایی “ می بینید! باید هوشیار بود که ایما ن به خدا، داری دو رکن است:

-باور قلبی پایدار

-عمل مؤمنانه

پس عرفان،باید سکولار و منهای خدا باشد که ”سرابی“ بیش نیست.

ادامه مطلب...


نوشته شده در تاریخ سه شنبه 89/12/17 توسط فرهاد به یاد«حسام»
........
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : سونامی محمد