2.
9. ذکر ویاد خدا
ذکر، نقطه آغازیان سلوک و حرکت عرفانی است و در همه مراحل و مقامات نیز حضور جدی و سرنوشت سازی دارد.
ذکر دارای اقسامی است که عبارتند از: ذکر قلبی و ذکر عملی.
ذکر عملی مهم تر است؛ زیرا دوری از گناه و لغزش و روی آوردن به تعبد و تدین و عمل مبتنی بر شریعت است و ذکر، حالتی نفسانی و کیفتی درونی است که معارف را از گزند خطا و لغزش ودل را از فراموشی خدا باز می دارد و ذکر خدا، زمان و مکان نمی شناسد و حد خاصی ندارد. در قرآن آمده است :
1- ای کسانی که ایمان آورده اید یاد کنید خدا را یاد کردنی فراوان.
2- آنان که یاد خدا می کنند در حال ایستادن و نشستن وبر پهلوهای خویش.
3-یاد کن پروردگار خویش را در درون خود به زاری و ترس
10. عشق ومحبت
امام علی علیه السلام می فرماید: ”خدایا! از تو خواهانم که فلبم را از محبت خودت لبریز گردانی ”.
قرآن مجیر، هندسه محبت خدا را چنین ترسیم می کند: ” اگر{به راستی} خدارا دوست می دارید، مرا پیروی کنید؛ خدا شما را دوست دارد می دارد“ وپس از آن ، دوستی عترت طاهره پیامبر اکرم، معیاراساسی است؛ قُل لا أَسوَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِللاَّ المَوَدَّه فِی القُربی“.
ناگفته نماند که عشق، تعریف نابردار و تفسیر ناشدنی است؛ زیرا از جنس چشیدنی هاست و نه شنیدنی ها که با فنای عاشق در معشوق ، درک کردنی و شناخته شدنی است؛ ” الَّذِینَ آمَنُوا أَسَدُّ حُبًّا لِلهًِ.
کسانی که ایمان آوردند در دوستی خدا سخت ترند.
نتیجه
عرفان اسلامی ، عرفان توحید و ولایت است؛ عرفانی است که در آن بار امانت الهی ، یعنی ولایت مطلقه الهیه را انسان عارف درمند، به دوش می کشد و در فرجام کار نیز ازاین نعیم الهی، پرسش می شود؛ «ثُمَِ لَتُسئَلُنَّ یَومَئذٍ عَنِ النَّعِیمِ».
مراقبت و محاسبه نفس ،در یک ریاضت مبتنی بر شریعت محمدی است که انسان عاشق کمال و وصال را به توحید ناب و لقای رب می رساند که مبنای آن ، ایمان و عمل صالح می باشد.
نیایش ،آرامش ، گشایش
خداوندا ! همانا ابلیس بنده ای از بندگان توست؛ مرا از جایی می بیند که من او را نمی بینم. و تو نیز او را از جایی مشاهده می کنی که او نمی بیند و تو بر تمام امورش قوی تری و نیرومند تری و او بر چیزی از کار تو توان ندارد.
خداوندا !پس من بر او از خ.دت کمک می جویم. ای پروردگار من!
توانی برای من نسبت به او نیست وبر دشمنی با او هیچ نیرو وقدرتی برایم جز تو وجود ندارد.
ای پروردگار من! خدایا! اگه سوء قصدی به من می کند تو نیز او را قصد نما ، واگر به فریب من می پردازد تو او را فریب ده و شر او را از من بدطرف کن و نقشه اورا در هلاکت خودش بیفکن ، ومرا ای مهربان ترین مهربانان به رحمت خودت کفایت نما، که درود خداوند بر پیامبر و خاندان پاکش باد“.
خوب دوستان امیدوارم مطالب به دردتون خورده باشه ! نظر یادتون نره.
نویسنده : امیر حسام